воскресенье, 29 марта 2020 г.

ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ МАРІЇ МОНТЕССОРІ

ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ МАРІЇ МОНТЕССОРІ ПІД ЧАС ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНО-ГІГІЄНІЧНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ 
 Культурно-гігієнічні навики - це важлива складова частина культури поведінки. Виховання у дітей навичок особистої гігієни відіграє найважливішу роль в охороні їх здоров'я, сприяє правильній поведінці в побуті, у громадських місцях. Зрештою, від знання і дотримання дітьми необхідних гігієнічних правил і норм поведінки залежить не тільки їх здоров'я, але й здоров'я інших дітей і дорослих. Під час повсякденної роботи з дітьми необхідно прагнути до того, щоб дотримання правил особистої гігієни стало для них природним, а гігієнічні навички з часом постійно удосконалювалися. Виховання культурно-гігієпічних навичок містить широке коло завдань,і для їх успішного розв'язання рекомендується використовувати цілу низку педагогічних прийомів з урахуванням віку дітей: безпосереднє навчання;демонстрація вправи з виконанням дій під час дидактичних ігор; систематичне нагадування дітям про необхідність дотримуватися правил гігієни і поступове підвищення вимог до них.
 Види культурно – гігієнічних навичок 
-Умивання :учити дітей закочувати рукави;намилювати руки до утворення піни;набирати в долоні потрібну кількість води умивати обличчя обома руками;мити руки до ліктя з милом;мити шию і вуха;насухо витирати руки;користуватися особистим рушником;не струшувати воду з рук. 
-Чищення зубів:учити дітей набирати зубну пасту на щітку; правильно чистити зуби щіткою;полоскати рот. 
-Причісування:учити дітей зачісувати волосся, якщо воно розпатлане; розчісувати волосся і заплітати коси; стежити за станом волосся 
-Одягання:учити дітей бути охайними; вішати одяг на спинку стільця і складати на сидінні колготки; зав'язувати шнурки черевиків на бантики;зав'язувати і розв'язувати мотузочку на зимовій шапці;застібати та розстібати ґудзики на нижньому і верхньому одязі; зашнуровувати та розшнуровувати черевики;надягати і знімати одяг; узуватися;самостійно або за допомогою дорослих усувати недоліки в одязі;складати одяг правим боком;дотримуватися послідовності під час одягання та роздягання. 
-Чищення та миття взуття: учити дітей очищати взуття від бруду після повернення з вулиці в приміщення;протирати вологою ганчіркою взуття, що забруднилося;мити взуття, не заливаючи воду всередину;намащувати черевики кремом для взуття; начищати черевики щіткою до блиску.
 Догляд за верхнім одягом: учити дітей зчищати пил із верхнього одягу щіткою для одягу;стежити за чистотою і привабливістю одягу. 
Прибирання ліжка: учити дітей розстеляти ліжко перед сном; складати простирадло;розпрямляти простирадло після сну;струшувати простирадло; складати ковдру навпіл;прибирати ліжко після сну.
 Їжа: учити дітей мити руки перед їжею;охайно їсти;брати хліб і накладати їжу в тарілку стільки, скільки з'їси;жувати із закритим ротом;користуватися серветкою;правильно сидіти за столом; користуватися ложкою, виделкою, столовим ножем; ретельно пережовувати їжу. Утримання особистих речей у порядку: діти повинні завжди прибирати за собою; дбайливо поводитися з кожною річчю; класти речі на місце;розташовувати їх таким чином, щоб було зручно ними користуватися. 
 Вправи Монтессорі щодо формування культурно-гігієнічних навичок дошкільників поділяються на чотири основні групи: 1. Вступні вправи (для розвитку контролю та координації рухів). 2. Вправи по догляду за собою для розвитку самообслуговування. 3. Вправи, навчальні турботі про довкілля. 4. Особливі форми руху. 
-Вступні вправи: як ходити по групі (орієнтація в просторі;обережна ходьба, щоб не натикатися на предмети; тиха ходьба, щоб не заважати іншим); носіння предметів (стільця, стола, килимка, маленьких предметів);Відкривання, закривання (тюбиків, баночок; відкривання і закривання дверей); розкачування і скочування килимка;складання і згортання (складання серветок; загортання предмета в папір);пересипання, переливання (пересипання зерна ложкою; пересипання зерна з глечика; переливання води з глечика). 
-Вправи по догляду за собою для розвитку самообслуговування: розстібання та застібання різних видів застібок (рамки з ґудзиками, блискавкою, кнопками, бантами, шнурками і петлями, булавками, «липучками», гачками, ременями і пряжками); миття рук; прання; чищення взуття; чищення носа; підструговування олівців;поводження з дзеркалом (маленьке дзеркало - відбивається тільки обличчя; середнє дзеркало - відбивається половина тіла; велике дзеркало – відображення в повний зріст). 
-Вправи, навчальні турботі про довкілля: Вправи навчальні по догляду за навколишнім-Всередині будинку:протирання пилу; підмітання (зі столу, з підлоги); сервірування столу до їжі та прибирання посуду; миття (стола, посуду,фруктів); догляд за квітами (горшечними, зрізаними). Поза домом:робота на городі (від підготовки землі до збирання врожаю). Прибирання крихт,сміття зі столу та підлоги розрахований на 4 етапи роботи 1.Малюємо крейдою коло , квадрат або прикріплюємо маленьку клейову форму на середину столу чи підлоги . 2. У коло, квадрат повільно змітаємо крихти. 3. Змітаємо крихти на совок. 4. Викидаємо крихти з совочка у відро 
-Особливі форми руху: уміння ходити красиво, граціозно, виробляти відчуття рівноваги; ходьба по лінії, носіння предметів.; уміння зберігати тишу і нерухомість (вправа в тиші).         Робота з Монтессорі матеріалами розвиває у дітей навички самообслуговування по догляду за собою:  миття рук, дії з ложкою, застібання ґудзиків, ременів, шнурівка тощо;  турботу про навколишнє середовище: протирання пилу, миття столу, миття підлоги, догляд за квітами тощо ;  основи культури поведінки: як вітати один одного, як дякувати, допомагати і просити про допомогу, накривати стіл, робити сервіровку тощо.;  навички позитивної соціальної поведінки: діти знайомляться з основами етикету на «уроках соціального життя». 
Слід пам’ятати що перехід навичок у звички досягається систематичним повторенням їх в однакових або схожих умовах. Поки звичка не закріпилася, дитина потребує контролю і вказівок дорослих, а також заохочення, похвали, схвалення.

Комментариев нет:

Отправить комментарий