ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ МАРІЇ МОНТЕССОРІ
ПІД ЧАС ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРНО-ГІГІЄНІЧНИХ НАВИЧОК
У ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
Культурно-гігієнічні навики - це важлива складова частина культури поведінки.
Виховання у дітей навичок особистої гігієни відіграє найважливішу роль в охороні їх
здоров'я, сприяє правильній поведінці в побуті, у громадських місцях. Зрештою, від
знання і дотримання дітьми необхідних гігієнічних правил і норм поведінки залежить не
тільки їх здоров'я, але й здоров'я інших дітей і дорослих. Під час повсякденної роботи з
дітьми необхідно прагнути до того, щоб дотримання правил особистої гігієни стало для
них природним, а гігієнічні навички з часом постійно удосконалювалися.
Виховання культурно-гігієпічних навичок містить широке коло завдань,і для їх
успішного розв'язання рекомендується використовувати цілу низку педагогічних
прийомів з урахуванням віку дітей: безпосереднє навчання;демонстрація вправи з
виконанням дій під час дидактичних ігор; систематичне нагадування дітям про
необхідність дотримуватися правил гігієни і поступове підвищення вимог до них.
Види культурно – гігієнічних навичок
-Умивання :учити дітей закочувати рукави;намилювати руки до утворення піни;набирати в
долоні потрібну кількість води умивати обличчя обома руками;мити руки до ліктя з
милом;мити шию і вуха;насухо витирати руки;користуватися особистим рушником;не
струшувати воду з рук.
-Чищення зубів:учити дітей набирати зубну пасту на щітку; правильно чистити зуби
щіткою;полоскати рот.
-Причісування:учити дітей зачісувати волосся, якщо воно розпатлане; розчісувати волосся і
заплітати коси; стежити за станом волосся
-Одягання:учити дітей бути охайними; вішати одяг на спинку стільця і складати на сидінні
колготки; зав'язувати шнурки черевиків на бантики;зав'язувати і розв'язувати мотузочку
на зимовій шапці;застібати та розстібати ґудзики на нижньому і верхньому одязі;
зашнуровувати та розшнуровувати черевики;надягати і знімати одяг;
узуватися;самостійно або за допомогою дорослих усувати недоліки в одязі;складати одяг
правим боком;дотримуватися послідовності під час
одягання та роздягання.
-Чищення та миття взуття: учити дітей очищати взуття від бруду після повернення з
вулиці в приміщення;протирати вологою ганчіркою взуття, що забруднилося;мити взуття,
не заливаючи воду всередину;намащувати черевики кремом для взуття; начищати
черевики щіткою до блиску.
Догляд за верхнім одягом: учити дітей зчищати пил із верхнього одягу щіткою для
одягу;стежити за чистотою і привабливістю одягу.
Прибирання ліжка: учити дітей розстеляти ліжко перед сном; складати
простирадло;розпрямляти простирадло після сну;струшувати простирадло;
складати ковдру навпіл;прибирати ліжко після сну.
Їжа: учити дітей мити руки перед їжею;охайно їсти;брати хліб і накладати їжу в тарілку
стільки, скільки з'їси;жувати із закритим ротом;користуватися серветкою;правильно
сидіти за столом; користуватися ложкою, виделкою, столовим ножем; ретельно
пережовувати їжу.
Утримання особистих речей у порядку: діти повинні завжди прибирати за собою;
дбайливо поводитися з кожною річчю; класти речі на місце;розташовувати їх таким
чином, щоб було зручно ними користуватися.
Вправи Монтессорі щодо формування культурно-гігієнічних навичок дошкільників
поділяються на чотири основні групи:
1. Вступні вправи (для розвитку контролю та координації рухів).
2. Вправи по догляду за собою для розвитку самообслуговування.
3. Вправи, навчальні турботі про довкілля.
4. Особливі форми руху.
-Вступні вправи: як ходити по групі (орієнтація в просторі;обережна ходьба, щоб не
натикатися на предмети; тиха ходьба, щоб не заважати іншим); носіння предметів
(стільця, стола, килимка, маленьких предметів);Відкривання, закривання (тюбиків,
баночок; відкривання і закривання дверей);
розкачування і скочування килимка;складання і згортання (складання серветок;
загортання предмета в папір);пересипання, переливання (пересипання зерна ложкою;
пересипання зерна з глечика; переливання води з глечика).
-Вправи по догляду за собою для розвитку самообслуговування: розстібання та
застібання різних видів застібок (рамки з ґудзиками, блискавкою, кнопками, бантами,
шнурками і петлями, булавками, «липучками», гачками, ременями і пряжками); миття
рук; прання; чищення взуття; чищення носа; підструговування олівців;поводження з
дзеркалом (маленьке дзеркало - відбивається тільки обличчя; середнє дзеркало -
відбивається половина тіла; велике дзеркало – відображення в повний зріст).
-Вправи, навчальні турботі про довкілля:
Вправи навчальні по догляду за навколишнім-Всередині будинку:протирання пилу;
підмітання (зі столу, з підлоги); сервірування столу до їжі та прибирання посуду; миття
(стола, посуду,фруктів); догляд за квітами (горшечними, зрізаними).
Поза домом:робота на городі (від підготовки землі до збирання врожаю).
Прибирання крихт,сміття зі столу та підлоги розрахований на
4 етапи роботи
1.Малюємо крейдою коло , квадрат або прикріплюємо маленьку
клейову форму на середину столу чи підлоги .
2. У коло, квадрат повільно змітаємо крихти.
3. Змітаємо крихти на совок.
4. Викидаємо крихти з совочка у відро
-Особливі форми руху: уміння ходити красиво, граціозно,
виробляти відчуття рівноваги; ходьба по лінії, носіння предметів.;
уміння зберігати тишу і нерухомість (вправа в тиші). Робота з Монтессорі матеріалами розвиває у дітей навички
самообслуговування по догляду за собою:
миття рук, дії з ложкою, застібання ґудзиків, ременів, шнурівка тощо;
турботу про навколишнє середовище: протирання пилу, миття столу, миття підлоги,
догляд за квітами тощо ; основи культури поведінки: як вітати один одного, як дякувати, допомагати і просити
про допомогу, накривати стіл, робити сервіровку тощо.;
навички позитивної соціальної поведінки: діти знайомляться з основами етикету на
«уроках соціального життя».
Слід пам’ятати що перехід навичок у звички досягається систематичним повторенням їх в
однакових або схожих умовах. Поки звичка не закріпилася, дитина потребує контролю і
вказівок дорослих, а також заохочення, похвали, схвалення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий