вторник, 24 марта 2020 г.


Ігри на розвиток  зв`язного мовлення





«Розвиток зв'язного мовлення дітей вдома»

Гра "Що ми бачимо у дворі?"
Разом з дитиною подивіться у вікно. Пограйте в гру "Хто більше побачить". По черзі перераховуйте те, що видно з вашого вікна. Описуйте все побачене в деталях.
Наприклад: "Я бачу будинок. Біля будинку стоїть дерево. Вона висока і товста, у нього багато гілок, а на гілках листочки". Якщо дитині важко описати предмет, допоможіть йому запитаннями. "Ти побачив будинок? Він низький або високий?". Гра сприяє розвитку активної мови, спостережливості, поповненню словникового запасу. Що ми вчора бачили?
Разом з дитиною згадайте, де ви були, що робили, кого зустрічали, про що розмовляли. Фіксуйте увагу на деталях. Гра сприяє розвитку пам'яті, уваги, спостережливості, поповненню словникового запасу. Що ми будемо робити завтра?

Гра "Професії"
З допомогою цієї гри у дитини будуть формуватися елементи рольової гри, вироблятися мовленнєва активність.
Покажіть малюкові, як за допомогою різноманітних сюжетних іграшок можна грати в лікаря, перукаря, водія, продавця. Розкладіть в кімнаті атрибути для різноманітних сюжетних ігор.
Нехай малюк самостійно пограє. Поспостерігайте за його грою, а потім запитайте малюка: "Хто ти?"
Малюк назве свою роль у відповідності з виконуваними дією, наприклад: "Я лікар". Уточніть у дитини, якими інструментами він користується і для чого вони потрібні.
Щоб допомогти дитині з розповіддю про професії необхідно задавати навідні запитання про цих професіях, наприклад такі як:
Як називається людина цієї професії на картинці?
Як одягнений людина на цій роботі? Носить він спеціальну форму?
Чим займається людина на цій роботі?
Де він працює?
Які інструменти йому необхідні у цій професії?
Навіщо потрібна ця професія? Чи приносить вона користь людям?
Наприклад, можна розповісти про потрібної професії лікар. Що лікар одягнений у білий халат - це його лікарська форма. Лікар працює в лікарні і лікує дітей і дорослих від хвороб. Для його роботи йому потрібні спеціальні інструменти, такі як шприц, градусник. Професія лікар потрібна для того, щоб захищати і лікувати людей від різних хвороб.

Вправа "Давай поговоримо"
Є звичайною бесідою на побутові теми.
Інструкція. Я задаю питання, а ти відповідай. Якщо хочеш, можеш і ти задати мені питання, а я тобі відповім. Ти сьогодні снідав? А що ти їв? Яка сьогодні погода? Тобі подобається займатися зі мною?
В залежності від активності дитини його участь може бути кваліфіковано як ініціативне або пасивне, а мовні відповіді як розгорнуті або короткі, самостійні або з опорою на лексику питання. Найкраще питання задавати різні за змістом, внеконтекстные, не пов'язані з загальною темою.

 Вправа "Назви дія"
Дитина називає слова, що позначають дії.
Вам знадобиться картинний матеріал і питання.
Дитині ставлять запитання:
- Що робить вітерець? (Голубить, наспівує, віє, шумить).
Якими словами можна сказати про те, що робить кішка? (Дряпається, грає, муркоче, нявкає).
Що робить щеня?
Що робить пташка?

 Вправа "Повтори скоромовку"
Скоромовки є ефективним засобом розвитку мовлення. Вони дозволяють відпрацьовувати навички правильної і чіткої артикуляції, удосконалювати плавність і темп мови.

 Вправа " Вивчи вірш"
Розучування віршів є засобом закріплення правильної звуковимови, розширення словникового запасу, розвитку мовлення.
Всі діти люблять слухати вірші, намагаються їх запам'ятати. Підбираючи вірша потрібно враховувати мовні можливості дитини. Спочатку треба промовляти кожен рядок вірша. Можна розучити вірш з опорою на наочні картинки, тим самим розвивати зорову пам'ять.

 Вправа "Загадки"
Відгадування загадок активізує словник дітей. Дитина вчиться виділяти суттєві ознаки предметів. Загадки розширюють кругозір дітей, тренують увагу і пам'ять, розвивають спостережливість і логічне мислення . У процесі відгадування загадок дітям слід задавати навідні запитання. Багато загадки рекомендується завчити напам'ять.

 Вправа "Подивися, що побачив, розкажи"
Вправа спрямована на розвиток зв'язного мовлення та текстообразования.
Дитині показується картинка, яку йому потрібно уважно розглянути. Через деякий час картинку прибирають. Потім дитині пропонується відповісти на запитання: "Хто зображений на картинці?", "У що одягнена дівчинка?"
Потім дитину слід попросити розповісти, що він зрозумів по картинці. Звичайно, спочатку дитина дає короткі відповіді: "Бачив дівчинку". Далі дитині слід запропонувати описати побачене більш докладно. Якщо не вдається отримати більш розгорнутої відповіді, можна запропонувати дитині знову подивитися на картинку. Якщо і при безпосередньому перегляданні картинки дитина може з описом, слід запропонувати йому змінити картинку в альбом. При перерисовывании їх слід розфарбувати, що дозволить дитині окремо сприймати деталі. Коли дитина розфарбував картинку слід поставити йому ряд додаткових питань, використовуючи його малюнок:
Якого кольору у хлопчика штани? У що він одягнений? Якого кольору плаття, туфлі? У що одягнена дівчинка? Що тримає дівчинка? Навіщо їй м'яч? Чим більше питань буде задано, тим краще буде підготовлений наступний етап роботи: формування сюжетної цілісності малюнка.

Гра "Вгадай за описом"
Для початку слід запропонувати дитині послухати опис і відгадати, що саме ми описуємо. Наприклад, лимон: "Цей фрукт жовтого кольору. За формою він злегка довгастий, на дотик - шорсткий. На смак він кислий. Від нього чай стає смачніше і корисніше".
Потім можна запропонувати дитині описати його улюблену іграшку, тварину в зоопарку, рибку в акваріумі. І вже настане ваша черга вгадувати, кого саме змальовує дитина.

Вправа "Малюємо словами"
Ми повинні розповісти дитині, що будь-опис будується за певним планом: спочатку потрібно назвати предмет, потім слід описати його головні, найбільш очевидні ознаки (вид, матеріал, форму, колір, призначення), потім можна описати ознаки другорядні, не дуже важливі; і нарешті, дати оцінку описуваного предмета.
Поясніть дитині, що таким чином, за допомогою слів, ми немов "малюємо" цей предмет. І запропонуйте намалювати словесний портрет якого-небудь предмета.

Гра "А що було далі?"
В умовах сім'ї потрібно якомога більше уваги приділяти формуванню самостійної зв'язного мовлення. Наприклад, можна запропонувати дитині придумати продовження оповідання, або складати розповідь разом з ним, по черзі:
- Жила-була дівчинка Маша. Влітку Маша відпочивала у бабусі на дачі.
- Як-то раз пішла Маша в ліс за ягодами. Набрала Маша повну кошик малини. Втомилася, сіла на пеньок відпочити, дивиться по сторонах.
- Раптом чує - за кущами щось шарудить і тупотить!
- Маша запитала "Хто тут?" (Що було далі?)
Як ми бачимо, щоденне спілкування батьків з дитиною надає безліч можливостей для розвитку зв'язного мовлення. Трохи терпіння і наполегливості, трохи винахідливості і батьківської уваги, - і ваша дитина прийде до школи з добре розвиненою промовою.

Комментариев нет:

Отправить комментарий