На допомогу вихователю
Підібрати сенсорні ігри для корекційної роботи з дитиною аутистом та отримати індивідуальні рекомендації завжди можна в інтернет-магазині «Інклюзія: реабілітаційне та корекційне обладнання».
Cенсорні ігри для корекційної роботи з дитиною аутистом
Які іграшки задіяні в процес корекційної роботи з дитиною аутистом.
Аутизм – це розлади в нервовій системі, які впливають на поведінку в соціумі. Ці порушення зазвичай проявляються у ранньому віці.
Спектр розладів є широким. Тому варто зрозуміти на скільки важливим є правильний підхід до навчання та лікування дитини з РДА – ранній дитячий аутизм. Все залежить від діагнозу і реальних можливостей самої дитини.
Найкращою є терапія, яка поєднує різні підходи, комбінації та способи лікування. Одним із методів в цій нозології є сенсорна корекція.
Організація простору для навчання, ігор та спілкування в сенсорній кімнаті.
Освітлення
У світлій сенсорній кімнаті має бути вікно для провітрювання приміщення. Але потрібно використовувати штори чи жалюзі для приглушення денного світла.
У темній сенсорній кімнаті доречним буде використання світильників та нічників.
Активні ігри та спорт
Тренажери такі як Перекотиполе, Космонавт, різного типу гойдалки розвинуть відчуття рівноваги, допоможуть зміцнити м’язи, потренувати вестибулярний апарат та посприяють фізичному розвитку дитини. А граючись у басейні з кульками, дитина не лише отримає позитивні враження, а й зможе вивчати кольори.
Меблі
Після ігор та занять можна відпочити на м’яких та зручних пуфах, ігрових диванах та кріслах мішках.
Розслаблення та релаксація
Для цього підійде темна сенсорна кімната, спрямована на розслаблення, зняття стресу та відновлення емоцій. Атмосфера має бути затишною та спокійною.
Безпека
Меблі та модульні конструкції повинні бути створенні з м’яких матеріалів, не мати гострих кутів. Всі частини легкі, міцні і компактні.
Отже, якщо все організувати правильно, створити відповідні умови - дитині буде комфортно. Вона із задоволенням повернеться сюди знову і буде брати участь у всіх заняттях та іграх.
Сенсорні ігри допоможуть дитині краще відчути, побачити та розпізнати світ. Зроблять це не нав’язливо і без шкоди для неї. Через гру передаються позитивні емоції, є можливість контактування та спілкування з іншими людьми. Важливу роль відіграють іграшки. З їх допомогою дитина пізнає різні відчуття:
Іграшки обираємо за принципом особливостей дитини. Вони мають бути простими та безпечними, не ламатись. А якщо так сталось, то все повинно легко виправлятись, коректуватись в процесі гри.
Види сенсорних ігор:
Малювання фарбами на папері, камінчиках, склі. Це дозволить задіяти не лише зорові відчуття, але й тактильні. Розфарбувати воду і таким чином вивчати кольори. А щоб було ефектніше, додати трохи мила чи шампуню і отримати кольорову піну.
Вода дуже позитивно впливає на емоційний стан, допомагає розслабитись. Варіантів для ігор є безліч: переливання води по різних посудинах, створення фонтану, поставивши руку під струмінь води, ігри з лійками та інші.
А якщо задіяти стіл-ванну і підключити фантазію, то ванна «перетвориться» на озеро, море та й навіть океан.
Такі ігри чудово розвивають дрібну моторику рук, що допоможе розвитку мови.
Створення сенсорних коробок, де будуть задіяні не лише природні матеріали, а й улюблені іграшки дитини. Це можуть бути невеличкі машинки, фігурки з конструктора. Вирізання аплікацій, малювання на манці, піску. Під час заняття з сипучими матеріалами буде зручно використати спеціальний стіл з підсвіткою, який точно зацікавить дитину і скоротить ваш час на прибирання. А можна скористатись і простою картонною коробкою чи мискою.
Використовуючи лампу, ліхтарик чи свічку створимо справжній театр тіней на стіні. За допомогою дзеркала пограємось з сонячними зайчиками. А дзеркальна сфера точно приємно вразить.
Такі ігри добре розвивають соціальні навички. Граючись, дитина не тільки уявляє себе в іншому образі, а й приміряє на себе інші відчуття та емоції.
У грі можна зробити те, що страшно в реальному світі. Так, копіювання лікаря, продавця, вчителя дозволить адаптуватись до певної ситуації в соціумі. А також допоможе здружитись з іншими дітками, відтворюючи разом, наприклад, казку. Тут в пригоді стане Магнітна дошка та декілька магнітів-звірят. А з будиночком можна розіграти будь яку казку.
Стрибки, кидання м’яча, біг, плескіт в долоні. Це все спрямовано на розтяжку, відчуття рівноваги, зміцнення м’язів. Проста зарядка стане цікавішою і веселішою, якщо її робити на сенсорній доріжці. Також можна використовувати різноманітні тренажери, про які згадувалось раніше. Важливо пам’ятати, що під час рухливих ігор потрібно регулювати фізичне навантаження та контролювати зовнішні ознаки втоми.
Якщо ігри будуть супроводжувати ритмічними віршиками-забавлянками чи дитячими піснями, дітям буде веселіше та цікавіше і допоможе привернути їх увагу.
Що важливо при виборі ігор для дітей з аутизмом?
Спеціалісти рекомендують, щоб ігри для дітей були простими і доступними, вони не мають викликати у них напруження і відштовхування. Бажано, щоб це було щось знайоме, з чим вже грались раніше. Потрохи ігри мають розвиватись, по наростаючій – розпочати з найелементарніших і переходити до складніших.
Варто відзначити, що діти з різними особливостями будуть по різному сприймати ту чи іншу гру.
Тому під час заняття потрібно індивідуально підходити до кожної дитини, допомагати, підтримувати, підказувати, повторювати по декілька разів, якщо це буде потрібно.
Аутизм может делать удивительные вещи!
Експерементально-дослідницька робота
для дітей старшого дошкільного віку
ЗА ІДЕЯМИ ТВОРІВ В.О.СУХОМЛИНСЬКОГО
ПРО ПРИРОДУ
Мета: систематизувати наявні знання дітей про перетворення води в різні стани, формувати елементарні знання про властивості води; бажання з нею експериментувати, досліджувати, розвивати емоційно - оціночну лексику за змістом творів В.О.Сухомлинського про природу. Виховувати естетичні почуття, допитливість, вміння доводити розпочату справу до кінця.
Матеріал: мультимедійний проектор, слайди до творів В.О.Сухомлинського «Хлопчик хотів приголубити сніжинку»; «Як зайчик грівся взимку проти місяця»; «Як дзвенять сніжинки»; «Зайчик і горобина»; «Лижі і ковзани»; «Райдуга в бурульці»; «Сонячний день узимку»; «Дивна бурулька»; заморожені крижинки, ємкість з водою, пір’їнки, дерев’яні палички, камінці; слайди диво – дерева та ознак і явищ природи.
ХІД
Вихователь.
Добрий ранок діти!
Добрий ранок діти!
Щоб бадьорими сьогодні були ви
Цікавинки нові дослідили
І веселий настрій не покинув
В гості ми крижинку запросили.
Наша зустріч буде незвичайна
Наша зустріч буде не проста
Наша зустріч буде тут повчальна,
В ній є мудрість золота.
Вихователь: діти, а ви здогадались, хто до нас завітав?
Правильно! Крижинка - дивинка. А давайте ми з нею привітаємось, прикрашаючи її мовними перлинками.
Привітання з крижинкою (діти передають по колу крижинку та вітаються з нею).
Діти: добрий ранок, крижинко, ти така гарна, як… .
Вихователь: от ми і привіталися з крижинкою, їй дуже сподобалося у нас, тож нехай залишається з нами, а ми подивимося, що буде з нею далі відбуватися. А ми з вами давайте згадаємо, в яких творах В.О.Сухомлинського живуть сестриці крижинок: бурульки, сніжинки, краплинки.
Показ слайдів на мультимедійній дошці до творів В. О. Сухомлинського «Хлопчик хотів приголубити сніжинку»; «Як зайчик грівся взимку проти місяця»; «Як дзвенять сніжинки»; «Зайчик і горобина»; «Лижі і ковзани»; «Райдуга в бурульці»; «Сонячний день узимку»; «Дивна бурулька».
Показ слайдів на мультимедійній дошці до творів В. О. Сухомлинського «Хлопчик хотів приголубити сніжинку»; «Як зайчик грівся взимку проти місяця»; «Як дзвенять сніжинки»; «Зайчик і горобина»; «Лижі і ковзани»; «Райдуга в бурульці»; «Сонячний день узимку»; «Дивна бурулька».
Вихователь: отже, ми з вами добре обізнані з цікавими, повчальними творами В.О.Сухомлинського про зимову пору року.
В його казках, оповіданнях живуть сестрички: крижинки, бурульки, сніжинки, вони надзвичайно красиві, але водночас вони можуть бути і небезпечні. Діти, а коли крижинки, сніжинки, бурульки можуть бути небезпечні?
Відповіді дітей:
В його казках, оповіданнях живуть сестрички: крижинки, бурульки, сніжинки, вони надзвичайно красиві, але водночас вони можуть бути і небезпечні. Діти, а коли крижинки, сніжинки, бурульки можуть бути небезпечні?
Відповіді дітей:
✔ необережне поводження на льоду;
✔ ходьба під дахом біля будинків, з яких звисають бурульки;
✔ смоктання бурульок;
✔ ігри з бурульками.
Вихователь: але в той же час крижинки бувають дуже корисними, ними можна загартовуватися, зараз ми в цьому і переконаємося.
Оздоровча хвилинка
(кожній дитині роздаються крижинки, діти повторюють рухи, про які йдеться у вірші).
Поцілунок крижинки
Цілує крижинка
Наші бровенята,
Лобик, носик, щічки
Й наші вправні рученята.
Від поцілунку крижинки,
Щічки рум’яненькі,
Дітки веселенькі.
Діти, а що ви відчули, коли крижинка доторкалася до вашого обличчя?
Відповіді дітей.
Висновок: від дотику крижинки до теплого тіла вона тане, зменшується, залишає після себе вологий слід.
Діти, а як ви міркуєте, чи вміють наші крижинки плавати?
Зараз ми з вами, як справжні дослідники, це і перевіримо.
Дослід (діти опускають крижинки в прозору, склянку ємкість з водою і дізнаються про те, що крижинки не тонуть у воді, вони плавають).
Вихователь: тому і в природі можна спостерігати незвичайні особливості криги на водоймах, вона з’являється тільки на поверхні. Якби лід тонув у воді, на поверхні утворювалися б усе нові й нові його шари. Вони в свою чергу, опускалися б униз, і водойма промерзла б до самого дна. Внаслідок цього водяні рослини на дні були б сковані кригою, а рибі та всьому живому, що знаходилось у воді, загрожувала б неминуча загибель. Та, на щастя в природі цього не відбувається. Діти, а зверніть увагу на велику крижинку. Що з нею відбувається?
Зараз ми з вами, як справжні дослідники, це і перевіримо.
Дослід (діти опускають крижинки в прозору, склянку ємкість з водою і дізнаються про те, що крижинки не тонуть у воді, вони плавають).
Вихователь: тому і в природі можна спостерігати незвичайні особливості криги на водоймах, вона з’являється тільки на поверхні. Якби лід тонув у воді, на поверхні утворювалися б усе нові й нові його шари. Вони в свою чергу, опускалися б униз, і водойма промерзла б до самого дна. Внаслідок цього водяні рослини на дні були б сковані кригою, а рибі та всьому живому, що знаходилось у воді, загрожувала б неминуча загибель. Та, на щастя в природі цього не відбувається. Діти, а зверніть увагу на велику крижинку. Що з нею відбувається?
Відповідь дітей.
Отже, крижинки можуть перетворюватися із твердого стану в рідкий, не тільки від теплого дотику наших рук, але й від теплого повітря в приміщенні. І щоб наша велика крижинка не сумувала, ми її помістимо до маленьких крижинок-сестричок і таким чином у нас утвориться велика дружна родина крижинок. А зараз послухайте таку цікавинку. Сьогодні вранці йдучи дорогою в дитячий садок, я зустріла Незнайка. Незнайко передав мені ось такі предмети, пір’їнки, дерев’яні палички, камінчики і дуже просив нашої допомоги. Він хотів дізнатися, чи вміють плавати пір’їнки, дерев’яні палички та камінчики? Тож давайте перевіримо.
Виконання досліду (діти опускають в ємкість з водою пір’їнки, дерев’яні палички, камінчики).
Висновок: так пір’їнки легкі, вони не тонуть, тепер вони будуть веселити родину крижинок. Дерев’яні палички теж не тонуть, вони легші за водичку і будуть слугувати справжніми корабликами.
Що сталося з камінчиками? Чому вони потонули?
Що сталося з камінчиками? Чому вони потонули?
Відповіді дітей (камінці потонули, тому що вони тяжчі за крижинки, пір’їнки, палички, водичку). Отже, ми з вами вже з’ясували, що вода може перебувати в різних станах.
Твердий стан - лід, крижинки, сніг, бурульки.
Рідкий стан - краплинки, струмочки, річки, озера, моря.
Згадайте наш попередній дослід, який ми проводили в групі. В якому ще стані може перебувати вода?
Згадайте наш попередній дослід, який ми проводили в групі. В якому ще стані може перебувати вода?
Відповідь дітей (в газоподібному). А зараз давайте ми з вами уявимо себе маленькими краплинками, які дуже люблять подорожувати.
Психогімнастика « Подорож краплинок»
Так, діти, дійсно вода - це сік життя. І завдяки цій воді у нас виросло таке незвичайне «Диво-деревце».
Дидактична гра «Диво-деревце» на мультимедійному проекторі (вихователь пропонує дітям відгадати: де, яка пора року розмістилася на кроні дерева і дає завдання відповідно до неї підібрати та розмістити слайди, на яких зображені ознаки та явища природи).
Наприклад:
Весна - шпаки, вербова гілочка, бурулька, підсніжники, гілочка з брунькою.
Літо - сунички, квіти, метелик, вишеньки, море.
Осінь – гриби, жовте листя, фрукти, овочі, каштани, осінні квіти.
Зима – снігурі, бурулька, сніговик, прикрашена ялинка, сани, лижі.
Діти погляньте, яке красиве стало наше «Диво деревце»! Дійсно воно дивує, і тому нам потрібно вчитися помічати дивовижну красу природи, милуватися нею і оберігати її.
Весна - шпаки, вербова гілочка, бурулька, підсніжники, гілочка з брунькою.
Літо - сунички, квіти, метелик, вишеньки, море.
Осінь – гриби, жовте листя, фрукти, овочі, каштани, осінні квіти.
Зима – снігурі, бурулька, сніговик, прикрашена ялинка, сани, лижі.
Діти погляньте, яке красиве стало наше «Диво деревце»! Дійсно воно дивує, і тому нам потрібно вчитися помічати дивовижну красу природи, милуватися нею і оберігати її.
Детский нейропсихолог: Пальчиковая гимнастика для детей
"ІГРОТЕРАПІЯ ЯК ЗАСІБ КОРЕКЦІЇ ЗВУКОВИМОВИ У ДІТЕЙ ІЗ ЗАГАЛЬНИМ НЕДОРОЗВИНЕННЯМ МОВЛЕННЯ"
Одинадцять видів ігор для розвитку дитини
Діти люблять гратися. І, якщо вам здається, що гра потрібна їм просто для розваги - це не так. Гра має дуже важливе значення в зростанні й розвитку дитини. Саме завдяки їй діти розвивають почуття власного «я», спілкуються з однолітками, вчаться взаємодіяти з іншими людьми і ділитися важливою інформацією.
Як і будь-яка інша діяльність, що пов'язана з розвитком, гра - це складна діяльність. Вона може складатися з декількох етапів. Існують різні види ігор.
Розглянемо 11 видів ігор, які впливають на розвиток дитини. Але спочатку нам слід розібратися, що таке гра і чому вона важлива для розвитку дитини.
Що таке гра?
Говорячи просто, гру можна визначити як добровільну діяльність, спрямовану на отримання задоволення. Гра дуже впливає на розвиток дітей, тому що розвиває у них самосвідомість і вчить вирішувати соціальні проблеми. Гра допомагає дитині розслабитися і налагодити спілкування з однолітками.
Також прийнято вважати, що гра допомагає дітям освоїти моторні навички (такі як, наприклад, вміння утримувати баланс) і концентрацію. Це допомагає дітям у навчанні в школі.
Чому гра важлива для розвитку дитини?
Психологи виділяють три основні мети ігрової діяльності:
- гра - ключовий елемент навчання дітей. За допомогою гри діти наслідують дорослих і опановують нові навички;
- гра дозволяє дитині відчути прихильність до однолітків і батьків;
- гра допомагає дитині подолати емоційний стрес.
Все це свідчить про те, наскільки дитині важливо гратися щодня. Тому в дитячих садках для гри відведено так багато часу.
Види ігор, що важливі для розвитку немовлят і дошкільнят
Будь-яка гра - безцільне перекидання м'яча один одному або рольові костюмовані ігри - залучає увагу дитини, розвиває її творчий потенціал і уяву. Розглянемо 11 видів ігор, що сприяють розвитку дитини.
1. Вільна гра
Вільна гра відбувається, наприклад, коли немовля робить хаотичні рухи руками і ногами. З боку це здається випадковими рухами, але це, безперечно, є однією з форм гри. Її часто можна спостерігати у новонароджених і немовлят.
Переваги:
- дитина пробує робити рухи й інтуїтивно дізнається про емоційне збудження;
- вільна гра створює основу для ігрової діяльності в майбутньому.
Приклади:
- хаотичні рухи рук і ніг;
- дитина, як здається, нічого не робить.
2. Паралельна гра
Паралельна гра, як правило, спостерігається у дітей у віці від 1 до 2 років, коли вони граються разом, але мало взаємодіють один з одним. З боку здається, що діти граються кожен сам по собі, не намагаючись привернути увагу інших. Під час паралельної гри дитина може спостерігати за іншими дітьми і вносити на основі цього зміни у свою гру. Але вона не буде намагатися будь-яким чином впливати на своїх однолітків.
Переваги:
- паралельна гра вчить дитину взаємодіяти з однолітками;
- паралельна гра вчить дитину тому, що їй належить, а що - ні;
- паралельна гра вчить дитину рольових ігор.
Приклади:
- випадки, коли дитина ділиться з кимось своїми іграшками;
- рольові та костюмовані гри;
- будівництво замку в пісочниці, у якій граються також інші діти.
3. Асоціативна гра
Асоціативна гра полягає в тому, що діти починають більше цікавитися однолітками і менше уваги приділяти іграшкам. Коли діти взаємодіють один з одним, з боку здається, що в їхній грі немає правил, структури і кінцевої мети. Цей вид гри найчастіше спостерігається у дітей у віці 3-4 років.
Переваги:
- асоціативна гра допомагає дітям соціалізуватися і спілкуватися з однолітками;
- вчить дітей правил спілкування;
- завдяки асоціативній грі діти вчаться ділитися;
- діти розвивають мовні навички;
- діти вчаться вирішувати проблеми і співпрацювати один з одним.
Приклади:
- гра декількох дітей одними і тими ж іграшками;
- обмін іграшками;
- активне спілкування дітей між собою.
4. Одиночна (незалежна) гра
Одиночна гра зазвичай спостерігається у дітей у віці 3-4 років. Під час такої гри дитина захоплена іграшками, вона їх піднімає і розглядає. Вона не цікавиться однолітками, які знаходяться поруч. Одиночна гра важлива для дітей, які ще не освоїли необхідні фізичні або соціальні навички і можуть соромитися підійти до однолітків.
Переваги:
- дитина вчиться бути самостійною;
- дитина приймає самостійні рішення;
- дитина розвиває впевненість, взаємодіючи з однолітками;
- одиночна гра розвиває уяву і креативність дитини;
- дитина самостійно отримує нові знання про навколишній світ;
- дитина вчиться розслаблятися і думати.
Приклади:
- розігрування уявних подій;
- малювання.
5. Уявна гра
Під час уявної гри діти уявляють різні ситуації і себе в певній ролі, а потім розігрують уявні сценарії. Цей вид гри спонукає дитину розігрувати різні емоції.
Переваги:
- уявні ігри розвивають інтерес дитини до навколишнього світу;
- гра розвиває уяву і творчість дитини;
- розвиває навички вирішення проблем;
- розвиває мовні навички;
- заохочує співчуття до оточуючих.
Приклади:
- рольові ігри;
- розмови з ляльками;
- прояви турботи і прихильності до м'яких іграшок.
6. Гра на спостереження
Діти беруть участь у грі в якості глядача. Вони спостерігають за іграми інших дітей, але не беруть в них активної участі. Такі ігри найчастіше спостерігаються у дітей дошкільного віку, які навчаються, спостерігаючи.
Переваги:
- спостерігаючи за іншими, дитина вчиться;
- слухаючи і вивчаючи гру однолітків, дитина розвиває мовні навички.
Приклад:
- випадки, коли дитина проявляє жвавий інтерес до гри інших дітей, але сама не бере в ній участі.
7. Гра-змагання
Це організована гра з чіткими правилами і умовами перемоги і програшу. Футбол і всілякі дворові і настільні ігри - це приклади ігор-змагань.
Переваги:
- дитина вчиться грати за правилами;
- дитина вчиться чекати своєї черги;
- дитина вчиться працювати в команді.
Приклади:
- настільні ігри;
- ігри на вулиці: футбол, настільний теніс, бадмінтон тощо.
8. Гра на співпрацю
У міру зростання діти розвивають свої соціальні навички. У кінцевому рахунку вони вчаться співпрацювати, взаємодіяти і гратися разом. У грі на співпрацю діти разом виконують командну роботу для досягнення спільної мети.
Переваги:
- дитина вчиться ділитися і розуміти однолітків;
- дитина розвиває комунікативні навички;
- починає розуміти цінність командної роботи;
- вчиться самовиражатися;
- підвищує впевненість у собі.
Приклад:
- діти разом будують замок з піску.
9. Символічна гра
Діти використовують різні предмети для виконання дій. Гра на музичних інструментах, малювання, розфарбовування і спів - все це форми символічної гри.
Переваги:
- дитина самовиражається;
- дитина досліджує нові ідеї;
- дитина експериментує і вчиться виражати емоції.
Приклад:
- малювання;
- спів;
- гра на музичних інструментах.
10. Фізична гра
Це вид гри, який передбачає фізичну активність.
Переваги:
- заохочує фізичну активність дитини;
- розвиває велику і дрібну моторику.
Приклади:
- катання на велосипеді;
- хованки;
- ігри з м'ячем.
11. Конструктивна гра
Сюди входять будь-які види ігор, які передбачають конструювання або збирання чогось.
Переваги:
- гра мотивує дитину зосередитися на досягненні мети;
- вчить планування і співпраці;
- вчить наполегливості;
- розвиває адаптивність до нових умов.
Приклади:
- будування з кубиків;
- побудова замку з піску.
Гра вкрай важлива для зростання і розвитку дітей, тому батьки не повинні заважати своїй дитині гратися. По можливості батьки повинні якомога частіше гратися з дитиною - це зміцнює емоційний зв'язок. Коли маленькі діти граються з іграшками, спостерігайте за ними, щоб уникнути нещасних випадків.
Переконайтеся, що дитина має можливість гратися і спілкуватися з однолітками. Ходіть разом з нею в парк або на дитячий майданчик. Це допомагає їй розвинути соціальні навички і вчить ділитися. Переконайтеся, що в дитячому садку, куди ви віддаєте дитину, достатньо уваги приділяється як іграм, так і заняттям за програмою
Формування у старших дошкільників соціально-комунікативної компетентності
Кінезіологія як засіб розвитку мовлення та інтелектуальних здібностей дітей з особливими освітніми потребами
Останнім часом спостерігається збільшення кількості дітей з різними порушеннями в розвитку, труднощами в навчанні та в адаптації, також збільшилася кількість дітей із загальним недорозвиненням мовлення та дізартрією. Для подолання у таких дітей мовленнєвих порушень та попередження розвитку патологічних станів необхідно зміцнювати їхнє психічного здоров’я і проводити комплексну психокорекційну роботу. Однією зі складових елементів такої роботи є кінезіологічна корекція. Знаходячись на межі педагогіки, психології та медицини, логопедія використовує у своїй практиці нетрадиційні для неї методи і прийоми суміжних наук, що допомагають оптимізувати, роботу вчителя-логопеда. Кінезіологія належить до здоров’язбережувальних технологій. Її вправи спрямовані на збереження здоров’я дітей, корекцію та профілактику відхилень у їхньому розвитку.
Кінезіологія актуальна ще й тому, що на сьогодні значну увагу приділяють дітям з особливими освітніми потребами. У них обмежені можливості пізнавальної діяльності. Діти відстають у розвитку словесно-логічного мислення, не опановують аналізу і синтезу, порівняння й узагальнення. У них недостатньо розвинена ручна моторика, часто порушена координація рухів.
Кінезіологія — це наука про розвиток головного мозку через рух. Її використовують у всьому світі. Засновником наукової кінезіології в Стародавній Греції вважався Асклепіад, який жив понад 2000 років тому. Елементи кінезіології містила давньоіндійська йога, Конфуцій та Гіппократ також застосовували кінезіотерапією. Фундаментальні роботи В. М. Бехтерева, А. Р. Лурії, Б. Н. Анохіна, І. М. Сечєнова довели вплив маніпуляції рук на функції вищої нервової діяльності та розвиток мовлення. Саме такий зв’язок головного мозку і рухів узяли за основу засновники кінезіології. Вони стверджують, що обидві півкулі головного мозку можуть ефективно розвиватися через виконання спеціальних рухів — кінезіологічних вправ. Василь Олександрович Сухомлинський уважав, що рух пальців сприяє активізації мовленнєвих центрів головного мозку і посиленню діяльності мовленнєвих зон.
Кінезіологія — це наука про розвиток розумових здібностей і фізичного здоров’я через певні рухові вправи. Це своєрідна «гімнастика мозку». З її допомогою процес навчання і виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнастиці мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію тіла й інтелекту. Півкулі мозку людини відповідають за певні функції:
- права півкуля головного мозку — гуманітарна, образна, творча — відповідає за тіло, координацію рухів, просторове і кінестетичне сприйняття;
- ліва півкуля головного мозку — математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична — відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку мети і побудову програм.
Для того щоб творчо осмислити будь-яку проблему, недостатньо лише задіяти обидві півкулі, необхідні їхня взаємодія й синхронізація між ними. Кожна з півкуль є не дзеркальним відображенням іншої, а необхідним доповненням.
Основна мета кінезіології: розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.
Основна мета кінезіології: розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.
Завдання кінезіології:
- розвиток міжпівкульної взаємодії;
- синхронізація роботи півкуль;
- розвиток дрібної моторики;
- розвиток здібностей;
- розвиток пам’яті, уваги, мислення;
- розвиток мовлення.
Кінезіологічні вправи допомагають подолати стресові ситуації, поліпшити роботу мозку і всього тіла, сприяють гармонійному розвитку особистості та її творчої самореалізації.
Розтягування, дихальні вправи, окорухові вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, масаж, вправи на релаксацію поліпшують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам’ятовуванню, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма. Новий навчальний матеріал сприймається дітьми більш цілісно та природно, нібито розумом і тілом, а тому краще запам’ятовується.
Кінезіологічні вправи вдосконалюють механізми адаптації дитячого організму до зовнішнього середовища, знижують захворюваність і роблять життя дитини безпечнішим завдяки розвитку таких якостей, як спритність, сила, гнучкість; вони готують дитину до школи, поступово привчають її витримувати навантаження, проявляти волю; здатні допомогти дитині впоратися зі стресовими ситуаціями і постояти за себе в непростому житті.
Як проводити вправи?
Вправи можна проводити у будь-який час як динамічні паузи або як частину заняття. Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день. Діти мають точно виконувати рухи і прийоми. Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.
Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:
- прискорення темпу виконання;
- виконання з легко прикушеним язиком і заплющеними очима;
- долучення рухів очей і мовлення до рухів рук;
- долучення дихальних вправ і методу візуалізації.
Хотілося б звернути увагу ще на кілька важливих моментів щодо проведення кінезіологічних вправ:
- проводити кінезіологічні вправи можна лише під час «стандартного» навчання, творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно;
- якщо діти мають інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед заняттям;
- кінезіологічні вправи мають як негайний, так і кумулятивний, тобто накопичувальний ефект;
- під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни, у разі інтенсивнішого навантаження — значні зміни.
У своїй корекційно-розвивальній роботі з дітьми я використовую такі кінезіологічні вправи.
Вправи для найменших дітей і початківців
«Ліхтарики-зірочки»
Руки витягнути перед собою. Одну долоню стиснути в кулак, пальці другої розчепірені. Ритмічно змінювати позицію («зірочки запалилися і згасли»).
«Кільця»
По черзі якомога швидше перебирати пальцями рук, з’єднуючи в кільце з великим пальцем послідовно вказівний, середній і т. ін. Вправу виконувати у прямому (від вказівного пальця до мізинця) і в зворотному (від мізинця до вказівного пальця) порядку.
У роботі зі старшими дітьми вправа «Кільця» може бути використана в ускладненому варіанті: ліва рука змикає вказівний і великий пальці, права — великий і мізинець. У такт рахунку ліва і права руки роблять одночасні різноспрямовані рухи: ліва рука змикає великий палець по черзі з середнім, безіменним і мізинцем, а права відповідно — з безіменним, середнім і вказівним.
Вправи для старших дошкільників і школярів
«Кулак — ребро — долоня»
Послідовна зміна позиції рук на площині столу: долоня, стиснена в кулак, долоня ребром на площині столу і розпрямлена на площині столу.
«Лезгинка»
Ліву руку стиснути в кулак, великий палець відставити у сторону, кулак розвернути пальцями до себе. Прямою долонею правої руки в горизонтальному положенні торкнутися мізинця лівої. Після цього одночасно змінити положення правої та лівої рук (6–8 змін позицій). Необхідно прагнути швидкості зміни положень.
«Змійка»
Схрестити руки долонями одна до одної, зчепити пальці «в замок», вивернути руки до себе. Рухати пальцем, дотримуючи вказівок ведучого. Палець має рухатися точно і чітко. Торкатися його не можна (тільки на початку навчання, якщо не вдається виконати вправу на зоровому рівні). Послідовно у вправі мають брати участь усі пальці обох рук.
Надалі вправу можна виконувати в парах.
«Вухо — ніс»
Лівою рукою взятися за кінчик носа, а правою рукою — за протилежне вухо. Одночасно відпустити вухо і ніс, плеснути в долоні, змінити положення рук «з точністю до навпаки».
«Велосипед»
Вправу виконують у парах. Стати одне навпроти одного, торкнутися долонями долонь партнера. Здійснювати рухи, аналогічні тим, що виконують ноги під час їзди на велосипеді.
«Поплескали — погладили»
Вправу виконують у парах. Одну долоню покласти на плече партнера, другу — йому на голову. Необхідно одночасно гладити партнера по голові та поплескувати його по плечу. Спочатку можна відпрацювати рух рук на собі: одночасно однією рукою гладити себе по голові, а другою плескати по животу.
«Горизонтальні вісімки»
Руку витягнути вперед, зігнути її в лікті, підняти великий палець руки на рівень перенісся, описувати вісімки в горизонтальному полі бачення. Стежити за рухом великого пальця очима. Малювати вісімки справа наліво і зліва направо, зверху вниз. Повторити 8–10 разів.
«Дзеркальне малювання»
Малювати на аркуші паперу одночасно обома руками дзеркально-симетричні малюнки, літери.
Це лише деякі кінезіологічні вправи та ігри. Крім активних вправ існує дуже багато інших: вправи на релаксацію, окорухові вправи, дихальні, розтягування, масаж та ін.
Вправи кінезіології універсальні. Вони допомагають і дорослим, і дітям. Вони дуже прості у виконанні та не вимагають спеціальної фізичної підготовки. Регулярне виконання цих вправ позбавляє втоми, підвищує концентрацію уваги, сприяє підвищенню фізичної та розумової активності.
Діти з ентузіазмом виконують усі завдання, вони їм дуже подобаються. Деякі ігри можна проводити у формі змагань.
Кінезіологія — дуже цікавий і ефективний метод роботи. Розвиток інтелекту безпосередньо залежить від сформованості півкуль головного мозку та їхньої взаємодії. Зважаючи на це, дуже важливо застосовувати на практиці методи і прийоми кінезіології, що дають змогу «тренувати» мозок у дітей дошкільного, шкільного віку та дітей з особливими освітніми потребами.
Ігри з використанням прищіпок
Ігри з використанням прищіпок
«Знайди пару»
Завдання: вправляти дітей в умінні
підбирати парні прищіпки за ознакою кольору; розвивати зосередженість, увагу.
Матеріал: смужки картону прямокутної
форми на кожну дитину, різнокольорові прищіпки.
Хід гри
На смужку картону з
одного боку защеплені різнокольорові прищіпки. Дитина має підібрати пару кожній
прищіпці і защепити її навпроти.
«Знайди такий колір»
Завдання: вправляти дітей в умінні
розташовувати прищіпки по контуру будь – якої геометричної фігури; прищіпок
одного кольору; розвивати зорову пам’ять, кмітливість.
Матеріал: геометричні фігури на кожну
дитину, різнокольорові прищіпки.
Хід гри
У дітей – геометричні
фігури, по контуру яких закріплені прищіпки різного кольору.
Варіант - 1: защепити
поряд прищіпки такого самого кольору.
Варіант - 2: защепити
по контуру фігури 3-4 прищіпки одного кольору.
«Підбери за кольором»
Завдання: вправляти дітей в умінні
знаходити прищіпку відповідного кольору; розвивати кмітливість, зорову пам’ять,
кмітливість.
Матеріал: картинки із зображенням овочів, фруктів, різнокольорові прищіпки.
Хід гри
У дітей картинки із зображенням овочів, фруктів. Діти мають
назвати зображення, знайти і защепити на картку таку прищіпку, яка відтворює
такий самий колір.
«Створити візерунок»
Завдання: розвивати у дітей уміння
створювати кольорову гаму (візерунок) засобом довільного розташування
різнокольорових прищіпок по колу; розвивати почуття ритму, кольорове
сприйняття, дрібну моторику рук.
Матеріал: смужки картону у формі круга
на кожну дитину, різнокольорові прищіпки.
Хід гри
У дітей -
різнокольорові прищіпки. Вони намагаються створити з них візерунок, підбирають
кольори і довільно розташовують прищіпки по колу.
«Промінчики для сонечка»
Завдання: вчити дітей вибирати
прищіпки певної величини і закріплювати їх по контуру круга; закріпити знання
про жовтий колір; розвивати дрібну моторику пальців рук, зорову пам’ять;
виховувати бажання творити.
Матеріал: макет площинного сонечка,
прищіпки жовтого кольору різної величини.
Хід
гри
1-й варіант: вихователь
показує дітям макет сонечка (воно з одного боку сумне). Запитує в дітей яке
сонечко та що треба зробити, щоб воно повеселішало. Пропонує подарувати сонечку
промінчики. Діти беруть прищіпки, закріплюють по контуру круга. Вихователь
перевертає сонечко (з іншого боку сонечко посміхається).
2-й варіант: діти
закріплюють прищіпки по контуру круга, чергуючи величину.
«Доганялки»
Завдання: розвивати у дітей уміння
відтворювати ряд кольорових прищіпок у зворотному порядку: прищіпка першого
кольору закріплюється за останньою, потім колір другої прищіпки закріплюється
за першою тощо; розвивати логічне мислення, зорову пам’ять, дрібну моторику рук.
Матеріал: смужки картону прямокутної
форми або у формі круга на кожну дитину, різнокольорові прищіпки.
Хід гри
На смужці або крузі
закріпити 5 - 6 різнокольорових прищіпок. Дитина підбирає прищіпку першого
кольору і закріплює за останньою, потім другу прищіпку за кольором тощо.
«Посади метелика на квітку»
Завдання: вчити дітей співвідносити
предмети за кольором, розміром; закріпити знання про кольори: червоний, жовтий,
оранжевий, білий, синій, голубий, фіолетовий, зелений; вчити закріплювати
метелика до квітки такого ж самого кольору; розвивати дрібну моторику пальців
рук, окомір, спритність.
Матеріал: квіткова галявина з квітами різного кольору та різної величини, метелики
відповідних кольорів з прищіпками.
Хід
гри
Вихователь звертає увагу дітей на
квітучу галявину. Запитує якого кольору галявина, що росте на галявині, скільки
квітів, якого вони кольору, які за розміром. Біля галявини лежить листочок.
Вихователь запитує в дітей, хто там може сховатися. Діти знаходять метеликів.
Запропонувати посадити метеликів на свою квіточку. Діти обирають метелика,
називають якого він кольору, якого розміру та прикріплюють його на квітку
такого самого кольору.
«Сумна хмаринка»
Завдання: вчити дітей закріплювати
прищіпки одну до одної; розвивати дрібну моторику пальців рук, окомір;
виховувати бажання творити.
Матеріал:
заготовки хмаринок, прищіпки синього кольору
Хід
гри
1-й варіант: вихователь
пропонує дітям зробити дощик. Діти, беручи по одній прищіпці, закріплюють одну
за одну.
2-й варіант: діти
закріплюють прищіпки на вузлики мотузки, що прив’язана до хмаринки.
«Кольорова квітка»
Завдання: вчити дітей чергувати колір
прищіпок; закріпити назви кольорів – жовтий, червоний, синій; розвивати дрібну
моторику пальців рук, пам’ять, увагу; виховувати бажання творити красиве.
Матеріал: картонні круги, прищіпки жовтого,
синього, червоного кольорів.
Хід
гри
1-й варіант: вихователь пропонує
дітям приготувати квітку у подарунок. Діти прикріплюють по контуру жовту, потім
червону і синю прищіпку далі ряд продовжується в такій самій послідовності.
2-й варіант: Діти роблять
ніжку і пелюстку із зелених прищіпок.
«Колючий кактус»
Завдання: вчити дітей добирати
прищіпки, чергуючи величину; закріпити знання про зелений колір; розвивати
дрібну моторику пальців рук, увагу; виховувати любов до квітів.
Матеріал:площинне зображення кактуса
у горщику, прищіпки великі і маленькі зеленого кольору.
Хід
гри
Вихователь пропонує дітям
прикрасити кактус. Діти беруть по одній прищіпці і прикріплюють по контуру
квітки, чергуючи величину.
«Знайди свій будиночок»
(використовується
в роботі з дітьми старшими від трьох років)
Завдання: вчити дітей підбирати
відповідну кількість за ознакою кількості кутів і кольору геометричних фігур
(квадрат, прямокутник, багатокутник, зірка, трикутник); розвивати логічне мислення, стійку увагу,
зорову пам’ять, дрібну моторику рук, формувати кольорове сприйняття.
Матеріал: геометричні фігури (квадрат, прямокутник, багатокутник,
зірка, трикутник), різнокольорові прищіпки.
Хід гри
На стільчиках лежать
геометричні фігури (квадрат, прямокутник, багатокутник, зірка, трикутник).
Дітям роздають прищіпки. По команді вихователя «Раз, два, три – свій будиночок
знайди…»
1 варіант: знайти геометричну фігуру
за кількістю кутів, щоб їх кількість відповідала кількості прищіпок. Діти
можуть перераховувати, контролювати себе, переходячи від однієї фігури до
іншої.
2 варіант: знайти геометричну фігуру,
де кількість кутів відповідає кількості прищіпок і защепити на кутах.
3 варіант: діти самі обирають
геометричну фігуру, відраховують необхідну кількість прищіпок і закінчують
завдання.
4 варіант: хід гри такий самий, але
правило гри ускладнюється – геометричні фігури різнокольорові. Діти мають
підібрати прищіпки такого самого кольору і за кількістю кутів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий